RAO = indolenţă? rea-voinţă? dispreţ?

Toate la un loc. Felul mizerabil în care editura RAO alege să se poarte cu traducătorii mi se pare strigător la cer. Editura asta care se vrea de prestigiu „uită” să plătească oamenii care au muncit la cărţile pe care le vinde şi, ceea ce mi se pare şi mai grav, refuză să comunice cu ei.

Am promis aici că o să scriu despre ultimele mele aventuri cu această „editură”. Iată firul evenimentelor din ultimele luni.

În februarie 2012, după zeci de încercări de a contacta editura (începute în martie 2011!) şi după ce am scris aici un prim post despre RAO, am primit în cele din urmă un email din care citez mai jos:

Din motive obiective nu am putut face plata si incercam sa urgentam achitarea datoriei. Vom esalona datoria pe care o avem si incercam sa facem o plata partiala  in prima saptamana din luna aprilie.

Evident, a venit prima săptămînă din luna aprilie, apoi a doua, a treia etc. Nu s-a întîmplat nimic. Nici o plată, şi nici vreun alt mesaj din partea editurii. Între timp, am început să îi contactez zilnic, în ideea că merit măcar un răspuns dacă banii tot nu s-au sinchisit să mi-i dea… Nimic. Nici un rînd de răspuns. Pauză.

Pe la jumătatea lunii mai 2012, am primit în sfîrşit un email absolut incredibil în conţinut:

Ne cerem scuze ca nu am reusit sa facem plati asa cum ne-am propus, dar lipsa lichitatilor ne-a pus in aceasta situatie neplacuta.
Tinand cont de faptul ca incasarile in aceasta perioada sunt mici, iar in lunile de vara sunt nesemnificative, ne vedem nevoiti sa reluam platile din luna septembrie. 
Apelam la intelegerea dumneavoastra pentru a fi de acord cu decalarea platilor restante pentru luna  septembrie.

Cît tupeu! Şi cîtă rea-voinţă! „Lunile de vară sînt nesemnificative”… Între timp, editura face liniştită tot soiul de prostii de concursuri pe Facebook şi anunţă pe net că „toată echipa se pregăteşte de Bookfest”. Şi să cred că la Bookfest nu sînt încasări? Sau la celelalte tîrguri de carte? Nici măcar cît să plătească cîteva sute de euro pentru un traducător??? Cît dispreţ.

De la mailul din februarie în care mi se promite plata în aprilie am ajuns la un mail în mai în care mi se promite plata în septembrie… De parcă cineva ar putea să mai creadă ce promite editura asta.

Am răspuns la mailul de mai sus şi am cerut o hîrtie oficială cu oferta din partea editurii. Fireşte, nu am primit răspuns, dar de data asta nici nu-l mai aştept.

Dacă aş fi fost acum în ţară, aş fi patrulat probabil prin faţa standului gigantic al RAO de la Bookfest, cu o pancartă şi o portavoce. Nu ca să mă bage în seamă editura, ci ca să afle lumea despre ce e vorba. M-am lămurit ce e cu RAO şi cu stilul lor indolent de a face afaceri pe piaţa de carte pe spatele traducătorilor.


4 responses to “RAO = indolenţă? rea-voinţă? dispreţ?

  • Irina

    Ma gandesc ca editura „economiseste” sume importante, nu doar cateva sute de euro.
    Daca nu isi platesc deloc translatorii, putem vorbi despre sume care trec de ordinul zecilor de mii…. Si o astfel de suma nu este de ignorat in afaceri… Ca nu e etic, ce conteaza pentru ei?…

    As avea, in schim, o alta curiozitate: cum se procedeaza in situatia in care un autor roman ar dori sa isi vada lucrarea publicata in Japonia? Va contacteaza pe dvs. pentru un contract de traducere? Va contacteaza editurile sau cum? Ati trecut printr-o astfel de situatie?

    • R.P.

      Cred că drumul e ca autorul respectiv să negocieze întîi cu o editură, care apoi să contacteze traducătorul. Presupun🙂

  • Irina

    Nu lucrez ca traducator dar intreb, in naivitatea mea, poate ii paste falimentul si chiar nu au lichiditati????

    Adica ajung la faliment daca isi platesc translatorii? Chiar asa exorbitante sunt sumele?

    Ati incercat organizarea unui protest pe Facebook sau trimiterea unei scrisori deschise in presa? Mai ales ca sunteti mai multi traducatori in aceeasi situatie.

    Succes!:)

    • R.P.

      Sumele nu sînt exorbitante, cel puţin nu în cazul meu. Dacă îi falimentează cîteva sute de euro, atunci au probleme grave…

      Urmează şi scrisoarea deschisă.

      Mulţumim de sprijin!

Lasă un răspuns

