Pisici la metrou

Într-o super / ultra / mega / giga-metropolă cum e Tōkyō, nu prea ai cum să te descurci fără transportul în comun; mă rog, mai faci o plimbare, te mai sui pe bicicletă, dar dacă vrei să ajungi rapid şi eficient din punctul A în punctul B, atunci te urci în ceva: tren, metrou, monorail, autobuz, feribot, barcă, ricşă şi ce-o mai fi.

De bună seamă, şi aici – ca în România şi, de fapt, ca peste tot – personajele de prin mijloacele de transport în comun sînt extrem de variate şi colorate: babe care trăncănesc de-ţi piuie urechile, tineri adormiţi răsturnaţi pe banchete sau rezemaţi de uşi, puştoaice & femei pînă în 40 de ani care se machiază şi îşi montează gene false, elevi în unifomă cu ghiozdan în spate care circulă şi vociferează în grupuri de minim 10, bărbaţi la costum care duhnesc a băutură atît de tare încît te ia ameţeala, moşi care se cufundă în cîte un ziar întins cît să deranjeze cît mai mult… găseşti tot ce vrei. (O tipologie aproape completă a acestor personaje găsiţi aici.)

Evident, am intrat şi noi în contact cu multe dintre aceste personaje de-a lungul timpului – nu ni s-au părut însă niciodată excesiv de agresive sau copleşitor de multe, au fost în limite rezonabile😀. Prin urmare, ne-am mirat puţin cînd am văzut, acum cîteva luni, că una dintre companiile mari, Tōkyō Metro, a început o campanie prin care încearcă să „educe” călătorii, atrăgîndu-le atenţia să nu îi deranjeze pe cei din jur.

Campania are sloganul Konna hito o mita (こんな人を見た), care înseamnă ceva de genul „Iată ce fel de om am văzut”, dar… foloseşte pisici. De toate culorile şi mărimile. Am prins cîteva din afişele de la metrou în poze – nu de foarte bună calitate din pricina condiţiilor vitrege (întuneric, fotografiat cu telefon etc.), dar grăitoare:

Textul de jos se referă la puştoaicele şi femeile de care am pomenit mai sus, cele care se machiază fără nici o jenă în tren; mesajul e kagami miru yori, mawari mite (鏡見るより、まわり見て): „nu mai privi doar în oglindă, ci uită-te şi în jur”. Adevărul e că sînt surprinzător de multe, practic nu urci în nici un tren fără să fie măcar una. Eu le-am privit însă mai degrabă cu o curiozitate sociologico-culturală, încercînd să-mi dau seama unde se termină la ele spaţiul personal, căci practic trenul e doar o prelungire a dormitorului… Şi le-am privit şi cu îngrijorare, trebuie să recunosc: îngrijorare pentru sănătatea lor, căci am impresia că or să-şi vîre în ochi, la vreo smucitură de vagon, ustensilele imense de metal pe care le folosesc ca să-şi instaleze cu graţie genele false.

Alt afiş, apărut mai tîrziu:

Textul e zaseki wa, suwaru basho (座席は、すわる場所): „banchetele sînt pentru stat jos” – face aluzie la beţivii care se trîntesc şi sforăie pe unde apucă. Mărturisesc însă că de-ăştia nu prea am văzut: la ora la care oamenii beţi se urcă în tren, e deja seară şi toată lumea se duce spre casă, aşa că e atît de aglomerat încît nu ai unde să te aşezi. E mai deranjant că nu ai de ales şi stai cu nasul în damf de bere şi sake…

Şi cel mai recent pe care l-am găsit:

Textul e taberu te o tome, mawari ni ki o tomete (食べる手をとめ、まわりに気をとめて): „încetează să mănînci şi fii atent la cei din jur”. De ăsta m-am simţit vizat pentru că şi eu mai ronţăi cîte ceva din cînd în cînd în tren – evident, nu prăjituri cu lapte ca în afiş, ci maxim cîte un baton. Dar nu prea am văzut oameni care să mănînce prin trenuri – şi nici pe stradă de altfel, aşa că afişul ăsta mi s-a părut inutil…

Pisicile din afişe sînt delicioase, evident, şi probabil că pe asta a şi mizat campania – să atragă atenţia folosind nişte animale inocente şi kawaii. Sincer, nu cred însă că era neapărat necesară campania asta, care presupun că a şi costat o grămadă de bani.

***

UPDATE 30.04 (fiindcă am mai găsit un afiş :P)

Se pare că în campania asta au început să se implice şi căţeii, pe lîngă pisici:

Aici, textul spune otonari ni nimotsu, suwatte imasen ka (お隣に荷物、座っていませんか): „nu cumva lîngă tine stă aşezat un bagaj?” Asta da, e o problemă din cînd în cînd…

Oare ce mai vine după pisici şi cîini?


2 responses to “Pisici la metrou

  • Bianca

    Un mesaj totusi subtil, prin personaje principale asa dragute. La noi… bagau direct exemplul de „asa nu” sa ne scarbim de tot. Nu stiu care e mai eficient… dar eu mai degraba ma uit la pisicute tolanite decat la betivi😉

    • R.P.

      La noi nu am văzut niciodată vreo campanie de-asta, deşi e cert că ar fi nevoie de multe ori… Şi noi ne uităm mai degrabă la pisici😀

Lasă un răspuns

