Ce mai fac vedetele de la Hollywood?

Păi, ce să facă?… reclame în Japonia, desigur.

Cea mai recentă este o reclamă la Orangina, băutură care tocmai ce-a fost relansată în Japonia de compania Suntory. De cîteva săptămîni, Orangina e peste tot: afişe prin oraş, video clipuri la TV, spoturi radio, inserturi în ziare etc.

Căile publicităţii sînt tare misterioase şi paradoxale în Japonia, iar lucrul ăsta se vede cum nu se poate mai bine în campania Orangina. În primul rînd, imaginea campaniei este Richard Gere – evident, nimic mai potrivit pentru a prezenta o băutură franţuzească în Japonia („Born in France / Bottled in Japan”, scrie pe sticlă) decît un actor de la Hollywood, un franţuz prin excelenţă, desigur…

În al doilea rînd, sloganul campaniei în japoneză este Musshu wa tsurai yo (ムッシュはつらいよ), care s-ar traduce prin ceva de genul „Bărbaţilor le e greu” (?) – sper că aţi recunoscut, în musshu, japonizarea cuvîntului franţuzesc monsieur, care pare să fie folosit mai degrabă cu sensul de gentleman😀. Sloganul cu pricina conţine o sumedenie de referinţe culturale care, după cum se vede şi pe site-ul oficial orangina,jp, sînt deplin asumate şi folosite cu bună ştiinţă. Musshu wa tsurai yo este o aluzie foarte transparentă la Otoko wa tsurai yo (男はつらいよ), titlul unei serii celebre de filme realizate între 1969 şi 1995 de regizorul Yōji Yamada (山田洋次), filme în care personajul principal este Tora-san, un comis-voiajor ghinionist în dragoste şi cu buzunarele mereu goale, dar cu suflet mare. Otoko wa tsurai yo a avut o influenţă foarte mare în cultura populară japoneză (şi) pentru că a contribuit în mare măsură la crearea imaginii bărbatului-care-munceşte-de-dimineaţa-pînă-seara-pentru-dezvoltarea-şi-propăşirea-Japoniei, imagine extrem de puternică după al Doilea Război Mondial, în perioada de creştere economică. Acum, perioada respectivă (epoca Shōwa) declanşează, în imaginarul japonez, accente de nostalgie şi respect faţă de o epocă de aur în care lucrurile erau bune, viaţa tihnită şi oamenii liniştiţi – cred că, de fapt, pe asta şi mizează campania Orangina.      

Nu în ultimul rînd, site-ul oficial are o secţiune de prezentare a actualului Tora-san, cel întruchipat de Richard Gere, ceea ce face ca toate referinţele culturale de care am pomenit mai sus să fie amestecate brusc într-un amalgam multinaţional. Mă întreb cît succes o să aibă pînă la urmă campania asta atît de eclectică.

Am găsit şi un clip cu una dintre reclamele video cu acelaşi Richard Gere:

Tot de la Hollywood, Bruce Willis… care apare într-o serie de reclame la modelul e:S de la Daihatsu, maşina care merge 30 de km cu 1 litru de benzină. În cazul lui Willis, referinţele culturale nu sînt atît de complexe – există doar o aluzie la faptul că străinii nu prea reuşesc să pronunţe corect cuvintele japoneze:

Preferata mea este însă o reclamă pe care am găsit-o zilele trecute în ziar, tot la o maşină: noul model Prius de la Toyota, promovat ca „eco car” (エコカー). În afiş apar R2-D2 şi C-3PO, celebrii roboţi din Star Wars, care se încarcă de la aceeaşi „pompă” ca şi maşina:

Presupun că roboţeii cu pricina (şi George Lucas, de altfel) ştiu despre asta.


4 responses to “Ce mai fac vedetele de la Hollywood?

  • Marius

    din contra ….reclama cu Bruce mi se pare geniala dar totul se rezuma la gusturi pana la urma

  • horea

    reclama cu Bruce e de tot rahatul. Daca o facea in SUA era luat la misto. Sunt multe comedii americane ce fac misto de vedetele ce fac recalame in Japonia (Joey in Friends. Jerry in Seinfeld sau in Victoria in Hot in Cleveland)

    • R.P.

      Da, şi mie mi se pare că reclama cu Bruce Willis n-are nici un zvîc, e făcută doar ca să fie, fără nici o poveste şi doar de dragul numelui. Sînt unele însă chiar haioase, cum sînt cele cu Brad Pitt la Softbank.
      Pe de altă parte, reclamele astea nu cînt aproape niciodată difuzate în SUA, circulă doar pe YouTube – am impresia a starurilor nu prea le convine să se afle ce fac prin Japonia😀

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s